I denne bloggen, som vil følges opp med relaterte tema fremover, vil jeg omtale tannlegenes endrede arbeidsvilkår i løpet av de siste 10 år.
Dannelse av ulike samarbeidsformer har blitt stadig vanligere for tannleger både i privat og offentlig virksomhet. Også tilbudet av spesialisttjenester er endret seg fra den tid det var vanlig å henvise til en tannlegespesialist som drev sin egen virksomhet i en mindre privatklinikk hvor driften og utstyret var primært rettet mot den spesialiteten det gjaldt. Større virksomheter med mange stoler og flere ansatte var som regel forbehold kjeveortopediske praksiser hvor behandlingsseansene var korte når den planlagte behandlingen først var igangsatt. Øvrige spesialister som periodontister, kirurger, endodontister, protetikere og pedodontister drev, og noen driver enda, allmennpraksis på egen pasientportefølje som et supplement. (Grytten 2017)
Endringene i tannlegenes virksomhet vil har vært et produkt av en rask endring i digital og mekanisk teknologi samt endring i søkermassen til studiet, kanskje mest pga inntog av stor andel kvinner.
Endringene i tannlegenes virksomhet har vært et produkt av en rask endring i digital og mekanisk teknologi samt endring i søkermassen til studiet, kanskje mest på grunn av inntog av stor andel kvinner.
Inntog av ny teknologi har på mange måter permanent endret tannlegefaget. Det er utviklet nye håndinstrumenter til nesten alle prosedyrer som har gjort behandlinger i alle fagets grener mye enklere, tryggere og med høyere kvalitet: I endodontien har vi fått pålitelige mekaniske håndstykker og filer, kjemiske hjelpemidler til visualisering og utvidelse av rotkanaler, digitale røntgen i både 2d og 3d og mikroskop. Tilsvarende finner vi protetikk med skannere, virtuelle modeller, bildeprogrammer, billige permanente materialer og gode kommunikasjonsfasiliteter mot tannteknikere rundt om i hele verden.
Jeg kan fortsette, men det er ikke mitt hovedpoeng:
Det er derimot det at denne endringen teknologien har medført nye store logistiske og økonomiske belastninger som krever kunnskap kandidatene ikke utstyres med fra sine studier med det resultat at tannleger med ambisjon om å henge med i denne utviklingen ikke har et valg om å sitte alene på en klinikk, som før.
Det begynte med at ambisiøse og kreative tannleger dannet kontorfellesskap hvor deling av resepsjon, steril ol. ble vanlig. Begrensingen lå i at pasientporteføljen ville man ikke dele, og gjerne heller ikke hjelpepersonell. Det var heller ikke uvanlig at hver tannlege hadde sitt eget materiallager i sitt eget avlåste skap, og ferier og fridager ble ikke koordinert i felleskapet. Alt tannlegene likte å holde kortene tett til brystet og ha full kontroll over sin pasientportefølje er en annen historie, men endingene i utviklingen ble akselerert med en plutselig spredning av bruk av digitale journalsystem og trygderefusjoner.
Tannlegene har altså blitt nødt til å endre sin virksomhetsform og med påfylling av yngre kolleger, mange ofte fra andre land, har den tidligere virksomhetsform stadig blitt mer uaktuell og åpnet opp for større klinikksammenslutninger, nå også som nasjonale klinikknettverk eid av utenlandske kapitalinvestorer med store markedsføringskrefter og investeringsevne i moderne teknologi. (Oris dental, Odontia, Colosseum, Oral Care etc)
En annen årsak til endring av tannlegenes yrkeshverdag tilegner jeg rekrutteringen av studenter. Som medlem av den «gamle» generasjon tannleger, ser jeg at ambisjonene hos de nye tannlegene er endret.
Yngre tannleger slett ikke vil jobbe alene og at de verdsetter et nært samarbeide med erfarne kolleger.
Leger og tannleger har alltid blitt rekruttert fra samme populasjonsbase med hensyn til interesse i helsefag. Jeg tror det kan hevdes at prospektive økonomiske forholdt og ønske om autonomi har vært vesentlige for yrkesvalg. Disse forhold har hatt betydning for persongalleriet i faget. Også høye akademiske krav og sosial status har fungert som lokkemiddel. Imidlertid ser vi endringer. Personlig har jeg i min tannlegekarriere engasjert 40 til 50 tannleger over tilsvarende mange år og tendensen er at yngre tannleger slett ikke vil jobbe alene og at de verdsetter et nært samarbeide med erfarne kolleger og deler gjerne sin utrygghet. Dette både med hensyn til støtte og hjelp ved pasientbehandling, men også med ønske om å lære mer og fortere enn de kan alene. Det er også mitt inntrykk at utenomfaglige hensyn er nedtrappet. Det er også vesentlig at disse tannlegene heller ikke ønsker å ta den risikoen det er i å drive egen virksomhet alene og at muligheten til å konsentrere seg om fag alene er attraktivt.
Mer om tannlegenes endrede arbeidsvilkår vil jeg komme tilbake til i annen blogg.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.