Høring og styring.
Fra 1. januar 2021 har Stortinget besluttet lage en ny forskrift om trygderefusjon til tannlegepasienter.
MER HELFO
Fra 1. januar 2021 innføres ordning med at bare tannleger med avtale om direkte oppgjør kan formidle trygderefusjoner til pasientene sine
Artificial Intelligence, (AI) på vei til å overta styring av offentlig finansiering av tannhelsebehandling?
«Forskrift om direkte oppgjør for stønad etter folketrygdloven kapittel 5»
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-12-15-2816.
Fra 1. januar 2021 har Stortinget besluttet at der lages en ny forskrift for hvordan tannlegene skal innkreve trygderefusjon for sine pasienter:
Det er altså ikke pasientens rettigheter som utløser refusjon til tannlegebehandling, men den enkelte tannleges oppfatning om hvorvidt pasientene har slike rettigheter. Denne oppfatningen er som kjent meget delt, en problemstilling som fremkommer i undersøkelsen under.
https://tannsmeden.no/helfo-offentlig-tilskudd-til-tannhelsebehandling/
Forutsetningen for om pasienten mottar trygd er ikke basert på et standardisert diagnosesystem som ICD-10, men på ulike tannlegers journalførte forståelse av et upresist regelverk utformet av Helsedirektoratet med begrenset tilknytning til fagmiljøet.
Komitearbeidet i Stortingets gir et godt innblikk i hvor lettvint beslutninger tas på vegne av både tannlegepasientene og tannlegene:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=80051.
Tannlegeforeningen sammen med Norsk Funksjonshemmedes forening var de eneste som kom med innspill til høringen. Ingen vet vel hvor mange timers arbeide og kostnader høringsnotatene beslagla for de to organisasjonene. Begge hadde sågar meldt seg på muntlig høring på nettet. For tannlegeforeningens formann ble det gjennomført ved at hun leste opp høringssvaret som allerede var sendt inn på forhånd, samt to spørsmål fra komiteleder Nicholas Wilkinson (SV) som ved sine spørsmål alene avdekket at han ikke forsto hva som var problemet med endringene av forskriften?
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Horing/horingsinnspill/?dnid=12334&h=10004179,
Noen ganger kan du høre slikt.
Camilla gjorde så godt hun kunne, men forslaget ble vedtatt enstemmig i Stortinget, uten replikk!
Som begge høringsinstanser svarte, har nå Stortinget endret sitt høringsformat slik at alle høringer vil bare bli «hørt» hvis de fremmes på eget skjema, les format, som lastes ned og deretter opp igjen med det innhold du måtte ønske. Kunstig intelligens AI, https://no.wikipedia.org/wiki/Kunstig_intelligens,har for alvor inntatt Stortinget. https://einnsyn.stortinget.no/Innsyn/RegistryEntry/IndexCaseNumber
For å oppsummere. Som et tiltak i effektivisering av demokratiet praktiserer nå Stortinget, med Helsedirektoratet, en reform og beslutningsprosess som innebærer at dersom budsjetter overskrides i avdelingene i direktoratet, samles avdelingen til tankedugnad. Her produseres ider om hvordan kostnader kan kuttes, gjerne ved hjelp av skjerpede kontroller, presiseringer av regelverk og rapportproduksjon.
https://www.helfo.no/om-helfo/slik-kontrollerer-helfo-helseaktorene.
I denne saken har man funnet at om alle tannlegene ble tvunget til å benytte EPI, Helsenett og Direkte Oppgjør, kunne man oppnå alle formål med ett pennestrøk og samtidig bevare 100 arbeidsplasser i Helsenett, en organisasjon som et utgått på dato.
Er det noen som hører noen tannhelsefaglig argumentasjoner?
Ikke jeg.
Det er vel derfor at «Fagdirektoratet» knapt har kontakt med fagmiljøet. Det er vel derfor man ikke er så opptatt av at de pasientene som trygden er ment for faktisk får pengene, for det er det ingen som vet: https://tannsmeden.no/helfo-offentlig-tilskudd-til-tannhelsebehandling/
Jeg tror NTF og tannlegene i Norge må ta kontakt med «First House» eller lignende organisasjoner om vi er interessert i å bli hørt i den offentlige debatt. Personlig er jeg mest opptatt av de 20% voksne pasientene som ikke har regelmessig ettersyn av tannhelsen sin og som både fagmessig og økonomisk er en stor utfordring vi ikke makter å hjelpe.