Venstresidens sykefravær

Nå må det snart bli slutt på unnskyldningene.
Jeg er enig med fastlegen om at nå må folkevalgte på venstresiden snart slutte tåkelegge en debatt om sykefraværet.
Egentlig snakker vi her om en åpenbar misbruk av en velferdsordning som der i ferd med å bringe kommunene og arbeidsgivere i kne. Alle med et snev av arbeidserfaring kjenner til dette forholdet.
Selv har jeg sluttet å bruke benevnelse «sykemelding» og erstattet dette med «fraværsmelding».
Dette ikke til forkleinelse for våre medborgere som faktisk sliter med helsen og sykdom.
Det er bare det at der er utviklet en kultur hvor begrepet «sykdom» er strukket langt ut i det latterlige, til det som alle mennesker opplever som «normale» plager med vanlig livsførsel.
Dette forholdet har venstresiden i politikken ansvaret for. Populistiske utspill som valgflesk. LO har kastet seg på samme bølgen.
Svaret er ærlighet.
Vår oljesmurt samfunnsøkonomi gir oss en endring i vår oppfatning av hvem som har ansvaret for plagene i våre liv. Sett bort fra de som faktiske er syke, må hvermannsen snart ta eget grep. Det er ikke «kapitalisme» å sørge for egen helse. Det ansvaret har du selv, og så vil samfunnet stille opp når du virkelig er syk.
Det er ganske komisk når fastleger nå ironisk konstaterer at det er legen selv som henter pasientene på venterommet som er den «sykeste» i forsamlingen.
www.nettavisen.no/5-95-3030190
